علت نوسان برق ساختمان چیست ؟

افزایش یا کاهش میزان جریان برق و تغییر رنج آن، به نوسان برق در منزل مشهور شده است. دلایل مختلفی مانند رعد و برق، نشتی جریان از کابل ها، بارش باران و خیس شدن مسیر سیم کشی از دلایلی هستند که معمولاً باعث ایجاد نوسان برق منتقل شده از نیروگاه‌ها به شهرها و منازل می‌شوند.

علل و عوامل مختلفی می تواند منجر به نوسان الکتریکی در سیستم برق کشی ساختمان شوند

1-اتصالی یا جرقه الکتریکی

استفاده از سیم های غیر استاندارد و بی کیفیت می تواند در مواقع بار الکتریکی زیاد، موجب اتصالی و معیوب شدن سیم ها و اتصالات شود.

همچنین، برخورد رعد و برق با سیم ها و اتصالات نیز می تواند آسیب دیدگی و خرابی خطوط برق را در پی داشته باشد.

2-اضافه بار الکتریکی علت نوسان برق ساختمان

در برخی مواقع توان مصرفی تجهیزات و لوازم روشنایی مانند لامپ، از میزان وات قابل تحمل آن بسیار بالاتر می‌باشد.در چنین شرایطی به علت تولید گرمای زیاد، احتمال ذوب شدن عایق ها و سوکت های سیم ها و اتصالات افزایش پیدا می کند. همچنین، گرمای زیاد موجب تولید جرقه و حتی بروز حوادثی خطرناک مانند آتش سوزی می شود.

خاموش شدن مرتب و پیاپی جریان برق ساختمان، حکایت از وارد شدن بار الکتریکی اضافه و مازاد به مدار دارد.

استفاده از دستگاه استبلایزر یا تثبیت کننده جریان برق، از بهترین راهکارها برای جبران افت ولتاژ و تثبیت جریان برق، می باشد.

3-عدم وجود قطع کننده جریان الکتریکی مدار

کلید محافظ جان از تجهیزاتی بوده که در مواقع بروز نوسان و اختلاف میان جریان رفت و برگشت، نسبت به قطع مدار اقدام می کند. در نتیجه این امر از بروز حوادث احتمالی نظیر برق گرفتگی و آتش سوزی به نحو مطلوب جلوگیری می شود.

4-فرسودگی و خوردگی سیم ها از دیگر دلایل کم و زیاد شدن برق

فرسودگی سیم ها در صورت متصل شدن به سوئیچ های جدید و سالم، موجب شل شدگی و پیچ خوردگی و به تبع آن، نوسان جریان الکتریکی در سیستم سیم کشی داخلی ساختمان می شود.

5-خروجی دارای ظرفیت کم علت نوسان برق ساختمان

در بسیاری از خانه‌ها به منظور دریافت جریان الکتریکی با شدت و توان بیشتر، از سیم ها و کابل های برق دارای قدرت بالا استفاده می‌گردد.

همخوانی نداشتن میزان و توان خروجی و ورودی جریان الکتریکی، می تواند مشکلاتی را در سیستم برق کشی ساختمان ایجاد کند. استفاده از محافظ های باکیفیت و مشورت گرفتن از متخصصان تعمیرات برق می تواند در رفع این مشکل کمک شایانی نماید.

6-شوک الکتریکی علت کم و زیاد شدن برق خانه

در صورت استفاده نادرست و غیر اصولی از جریان برق، شوک الکتریکی بروز پیدا می کند. این مشکل در سازه ها و ساختمان های قدیمی و دارای قدمت زیاد، بیشتر به چشم می خورد.

به طور معمول، شوک الکتریکی در مواقع خاموش یا روشن کردن یک وسیله برقی رخ می دهد. برای رفع این مشکل، می بایست مشکلات و ایرادات موجود در سیم کشی ساختمان را به صورت اصولی و درست برطرف ساخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.